Stappenplan voor de perfecte glans


Stap 1: Wassen (grove vervuiling verwijderen)
Voordat u de auto goed onder handen kunt nemen dient de auto eerst goed gewassen te worden om het grootste vuil te verwijderen. Spoel de auto grondig af om het grove vuil te verwijderen voor het auto wassen. Hierna doet u het volgende:

- Vul een emmer voor de helft met warm water. Voeg als de emmer halfvol is een gepast hoeveelheid shampoo toe aan het water. Vul de emmer daarna pas tot het gewenste niveau(doe je de shampoo in de lege emmer en dan water erbij, zal de erg veel schuimen en zit de emmer snel vol met enkel schuim).

Gebruik altijd twee emmers (de zogenoemde twee-emmermethode). Een voor het water met shampoo. De ander enkel met (lauw-) warm water om de washmitt/duospons geregeld schoon te spoelen.  Zo komt de vuilaanslag van de washandschoen/duospons in de tweede emmer terecht, en zo de kans op krasjes en swirls door het wassen aanzienlijk verkleind.

- Als u de auto volledig gewassen heeft met het twee-emmersysteem spoelt u de auto af met ruim voldoende schoon water. Droog na het afspoelen de complete auto met een goede microvezel droogdoek of absorberende zeem.

Stap 2: Voorbereiden / Lak reinigen
Het is het kleinste vuil dat ervoor zorgt dat een autolak zijn diepste glans verliest. Dit vuil hecht zich na verloop van tijd in de kleinste porien van de lak(denk aan roet, teer, boomsappen, remstof). Deze verontreinigingen kunt u enkel verwijderen met een klei of lakreiniger.

- Kneed de claybar die u gaat gebruiken tot deze wat soepel wordt en maak er een klein pannenkoekje van. Spray een deel van ongeveer 50x50cm carrosserie in met de detailerspray of clay lubricant. Bewerk met de klei het natte gedeelte van de lak totdat deze glad aanvloelt. Maak rechte bewegingen, zonder veel druk uit te oefenen. Het residu van de detailerspray/lubricant neemt u af met een zachte microvezeldoek. Bewerk zo de gehele auto (enkel gelakt plaatwerk. Dus niet de plastic delen en ruiten).

Wanneer u ziet dat de klei vies wordt, vouwt u deze dubbel en maakt er opnieuw een pannenkoekje van. Zo kunt u met een schoon deel verder. Na gebruik de klei koel en donker bewaren.

Stap 3: Polijsten 
Als de kleinste verontreinigingen van de lak verwijderd zijn, kan ervoor gekozen worden om de lak te polijsten. Hiermee worden beschadigingen in de autolak gecorrigeerd en zullen swirls bijvoorbeeld verdwijnen. Ook kan het zijn dat er “marring” ontstaat na het kleien. Dit zijn heel kleine doffe plekjes op de lak, veroorzaakt door een iets te harde klei. Deze marring kan met een simpele lichte polijstbeurt (handmatig of machinaal) worden verwijderd.

Er kan gekozen worden voor een chemische polish, handmatige polish of een machinale polijstbeurt(roterend of excentrisch). Afhankelijk van de staat van de lak en de beschadigingen moet er een keuze worden gemaakt. Neem contact op via info@123carcleaning.nl voor advies.

Lak beoordelingstest
Na het kleien en/of polijsten kunt u beoordelen of de lak volledig gereinigd is. Zorg dat de auto is ontdaan van residu van polijstmiddelen of detailerspray/lubricant. Was en droog uw handen. Voel met uw vingertoppen aan de lak of deze spiegelglad is door in lange halen licht over het oppervlak te wrijven. Dit moet spiegelglad aanvoelen (bij verouderde en sterk verweerde lakken is dat een haast onhaalbaar resultaat). Doe hetzelfde op een deel van de autolak dat nog niet gepolijst is, bijvoorbeeld  een deursponning of onder de motorkap.

Stap 4: Waxen 
Als het goed is heeft u nu als resultaat een prachtig glanzende autolak. Om deze glans te beschermen moet het oppervlak worden behandeld met een wax of coating/sealant. Zorg ervoor dat de lak volledig schoon en vlekvrij is voordat u een wax of sealant aanbrengt.

Er zijn verschillende waxen die uw autolak beschermen. Elke wax heeft zijn eigenschappen, maar de behandeling en manier van aanbrengen is nagenoeg gelijk. Hoe dunner u de wax met een applicatorpad aanbrengt, hoe beter de werking. Daarnaast is het makkelijker om het residu later uit te poetsen en de diepste glans te bereiken.

-      Wrijf de wax met een applicatorpad of applicatorspons in met op het te behandelen deel van de auto. Werk paneel voor paneel af. Laat de wax minimaal 10 minuten tot een kwartiertje “curen”. De bestanddelen in de wax kunnen zich dan goed aan de lak hechten.

-      Na het curen blijft er een lichtkleurig droog residu van de wax achter op de autolak. Voel met u (schone) vinger of de wax goed droog is, niet meer plakt en geen strepen achterlaat als u er overheen gaat.

-      Poets met een zachte microvezeldoek of polijstdoek het residu uit en poets de wax op tot hoogglans(doe dit met een droge doek, zonder een detailerspray o.i.d.!). Vouw uw doek regelmatig om zodat u steeds een schone kant gebruikt. Naar keuze en voorkeur kan er een tweede waxlaag aangebracht worden over de eerste laag. Dit doet u op dezelfde manier.


Stap 5: Onderhoud 
U heeft nu een prachtig glimmende en goed beschermde autolak. Om zo lang mogelijk van uw harde werk te kunnen genieten is het belangrijk om de lak op de juiste manier te onderhouden.

Het is aan te raden om wekelijks de auto te wassen met een goede shampoo (twee-emmersysteem) en een waschmitt of microvezelhandschoen/duospons. Gebruik enkel shampoo’s die de aangebrachte waxlaag niet aantasten.

Gebruik voor het verwijderen van lichte vervuiling als stof of kalkvlekken een detailerspray of speedwax en een zachte microvezeldoek. Zo voorkomt u dat vuil zich opnieuw aan de laklaag hecht en de glans afneemt.