Vragen & Tips

Tips & Vragen: Het wassen van de auto

Waarom moet ik mijn auto wassen met een speciale autoshampoo?
Was uw auto enkel met speciale autoshampoo’s. Het gebruik van huishoudelijke wasmiddelen stript de bescherming (wax, sealant) van uw autolak en versnelt oxidatie en roestvorming. Deze producten maken de lak dof, drogen de lak uit en zorgen ervoor dat de diepte van de kleur afneemt. 

Een speciale shampoo voor auto's doet het tegenovergestelde. Deze is veilig voor eerder aangebrachte waxlagen (of bevat zelfs wax-bestanddelen voor directe glans!) en kunnen zeker geen kwaad voor de autolak. 

Wat zijn de voordelen van het gebruik van een Waschmitt/handschoen/duospons?
Iedereen kent ze wel, de kringen van fijne krasjes in de autolak. Deze worden “swirls” genoemd. De swirls ontstaan door autowasstraten, het wassen van de auto met een normale spons of het gebruik van verkeerde doeken. Een waschmitt gemaakt van microvezel materiaal (of duospons) neemt veel vuil diep in zich op. Dit voorkomt dat u met de viezigheid over de lak krast. Ook kunt u met een washandschoen eenvoudig de moeilijke plekken van de auto wassen en de rondingen van de carrosserie volgen. Spoel de waschmitt regelmatig uit in de tweede emmer van het twee-emmersysteem.

Wat is het twee-emmersysteem?
Het twee-emmersysteem voorkomt dat u de auto wast met vervuild water. U heeft één emmer met lauwwarm water met shampoo(emmer 1) en een emmer met enkel lauwwarm water(emmer 2). U wast de auto met het water uit emmer 1 en spoelt de waschmitt uit in emmer 2. Vervolgens pakt u weer water uit emmer 1 om het volgende deel van de auto te wassen. Zo wordt het water in emmer 1 niet vies en blijft het vuil in emmer 2.
 

Tips & Vragen: Hoe moet ik mijn auto machinaal polijsten, om krassen en swirls te verwijderen?

Waarom een excentrische polijstmachine?
De aanschaf van een excentrische of dual-action polijstmachine is de eerste stap voor het professioneel poetsen/detailen/corrigeren van de lak van uw auto. Doordat deze polijstmachine willekeurig excentrisch roteert, verwijdert u eenvoudig en snel krasjes en defecten uit de autolak. Ook heeft een excentrische polijstmachine het voordeel dat u bij normaal gebruik echt geen schade kunt aanrichten op de lak door de vrije uitslag van de pad. Daarom werkt een dual-action machine ook veel rustiger dan een enkel roterende polijstmachine die "alle kanten op trekt" en daardoor hologrammen en cirkels in de lak achterlaat. 

Aan de slag: Krasjes en Swirls verwijderen!
Afhankelijk van de staat van de autolak heeft u een keuze gemaakt voor de juiste Pad's en het juiste polijstmiddel(Voor hulp: 085-0600123 of info@123carcleaning.nl). U brengt een redelijke hoeveelheid (ter grootte van twee muntstukken) aan op de pad die u gebruikt. Wrijf de polijstpasta met uitgeschakelde machine uit over een deel van het te behandelen oppervlak (ca. 40x40 cm). Start de polijstmachine vervolgens met de pad op de lak, om spetteren te voorkomen. Werk zo het gedeelte waar u de pasta heeft aangebracht een aantal keren af, van links naar recht en van onder naar boven. Haal de machine tijdens het polijsten niet van de lak en schakel altijd uit met de pad op de lak zodat de polijstpasta niet spettert. U hoeft geen druk te zetten, het gewicht van de machine geeft voldoende druk. Voor het verwijderen van swirls, hologrammen en kleine krasjes volstaat een toerental van 1.000 tot 1.500 toeren. Begin hiermee en doe vanzelf ervaring op, iedereen kan het! Poets na een deel gepolijst te hebben het residu weg met een goede zachte microvezeldoek om het resultaat te zien. Bepaal dan of u langer moet polijsten of dat u aan het volgende deel van de auto kunt beginnen.

Diepere krassen verwijderen
Voor het verwijderen van diepere krassen in de autolak zul je met een hoger toerental moeten werken en langer de tijd nemen. Je kunt een groter vlak nemen dan bij het verwijderen van lichte swirls, bijvoorbeeld een halve motorkap. Breng de polijstpasta aan op de pad, verspreid dit over het te polijsten deel van de auto en wrijf dit eerst rustig in met een toerental van 1.000. Vervolgens kun je met een toerental van 3.700 tot 4.500 toeren de krassen uit de lak werken. Werk hierbij langzaam en gelijkmatig het te polijsten deel af van links naar rechts en onder naar boven, totdat de polijstpasta korreltjes begint af te geven. Dan begint het polijstmiddel op te drogen en moet je stoppen. Wrijf het residu uit met een zachte microvezeldoek om het resultaat te zien! Bepaal dan of u dit deel nogmaals op dezelfde manier moet bewerken. Poets dan eerst alle droge residu van het polijstmiddel weg.

 

Tips & Vragen: Het reinigen van de velgen

Hoe reinig ik mijn velgen?
Zeer fijn remstof en ander vuil hecht zich aan de velgen. Om deze vervuiling van uw velgen te verwijderen gebruikt u een speciale velgenreiniger. Gebruik velgenreiniger alleen voor uw velgen! U kunt de velgen insprayen met de reiniger en eventueel met een velgenborstel de vervuiling voorzichtig los schrobben. Gebruik doeken en borstels waarmee u de velgen heeft behandeld ook alleen nog maar voor de velgen! Spoel vervolgens de velgen schoon met voldoende schoon water.

Waarom mag ik producten voor de velgen nergens anders voor gebruiken?
Hiervoor zijn verschillende redenen. De vervuiling op velgen is in de meeste gevallen een stuk hardnekkiger dan de vervuiling op de rest van de auto. Dit komt doordat bijvoorbeeld remstof in de porien van de lak op de velgen gaat zitten en door de temperatuurwisselingen moeilijker los laat. Er zijn dus ook krachtigere reinigers voor nodig om de velgen schoon te krijgen, maar deze reinigers zijn niet geschikt voor gebruik op bijvoorbeeld de autolak. Daarnaast blijft er in gebruikte velgenborstels en doeken remstof achter, zelfs na het schoonmaken ervan. U wilt niet dat u met dit remstof hele fijne krasjes in de lak maakt.

Wat is een velgverzegeling of velgsealant?
Een velgsealant of velgverzegeling is een duurzame en langhoudende bescherming voor de velgen. Hierdoor zal vervuiling zich niet makkelijk hechten aan het oppervlak van de velg. Ook is de velg na het aanbrengen van een velgverzegeling een stuk eenvoudiger schoon te maken! Het is als het ware een wax voor de wielen.

 

Tips & Vragen: Het onderhouden van de banden

Waarom moeten banden onderhouden worden?
Banden zijn gemaakt van rubber. Rubber laat zich aantasten door invloeden van het weer, verontreiniging, vervorming, uitdroging etc. De kleur van de banden wordt doffer en grijzer. Gebruik daarom een goede bandengel of spray voor de verzorging van de banden. Deze hebben een reinigende, beschermende en voedende werking. Daarnaast geeft het de banden de diepzwart glanzende kleur alsof ze nieuw zijn. Verwijder altijd eerst het grove vuil van de banden.

Om de hoeveel tijd moet ik mijn banden verzorgen?
Dit is afhankelijk van de weersomstandigheden, staat van de banden en het gebruikte product. Wanneer de banden de diepzwarte kleur opnieuw verliezen en droog aanvoelen is het raadzaam om de bandenverzorging (gel of spray) opnieuw aan te brengen.

Hoe maak ik de banden schoon voordat ik ze ga verzorgen?
Voordat je een bandenspray of bandengel aanbrengt dienen de banden wel schoon te zijn. Hiervoor kun je gebruik maken van water en shampoo, en een borsteltje of spons. Gebruik deze borstel of spons vervolgens niet meer om de auto mee te wassen. Laat de banden drogen voordat je ze behandeld met een verzorgingsproduct. 

 

Tips & Vragen: Het waxen van de auto

Welke wax kan ik het beste gebruiken voor mijn auto?
Er zijn verschillende types wax verkrijgbaar. Vloeibare wax, paste(vaste) wax, kleurenwax, dure wax, goedkope wax. Afhankelijk van de staat van de lak en hoe (hoe vaak) u de auto wast,  moet er een wax gekozen worden. Een wax met een (groot) bestanddeel natuurlijke Carnauba-wax heeft vaak een langere standtijd, maar zijn vaak ook duurder. Een kleurenwax kan de kleuren van een verweerde lak versterken.

Hoe moet ik wax aanbrengen op de autolak?
Het is het beste om een wax aan te brengen met een applicatorpad (schuim of microvezel). U kunt er ook voor kiezen om een wax machinaal aan te brengen. Gebruik dan een schone poetspad en verdeel de wax met lage toeren over het oppervlak van de auto. 

Hoeveel wax moet ik gebruiken?
Gebruik niet te veel wax tijdens het aanbrengen. Hoe meer wax u gebruikt, hoe lastiger het wordt om het residu uit te poetsen tot hoogglans. Ook zult u minder product gebruiken en dus langer doen met de verpakking. Breng slechts aan wat het oppervlak op kan nemen, een dun laagje dus. De wax zal zich dan ook het best hechten aan de lak van de auto. Voor de beeldvorming: een dotje vloeibare wax ter grote van een stuiver is voldoende voor ongeveer een halve motorkap.

Hoelang moet de wax drogen voordat het uitgepoetst kan worden?
Alle waxen moeten drogen voordat deze kunnen worden afgenomen. Dit het “curen”. Tijdens het curen hechten de bestanddelen uit de wax zich aan de autolak voor een optimale bescherming. Wanneer u voelt dat de wax droog is en geen strepen achterlaat als u er met uw vinger overheen gaat, is de wax droog. Afhankelijk van de gebruikte wax kan deze altijd 10 minuten na aanbrengen worden afgenomen. Er is geen maximale tijd die de wax mag curen (anders dan bij polijstmiddelen en paint-cleaners). U kunt dus eerst wax aanbrengen op de complete autolak alvorens te beginnen met afnemen en uitpoetsen. Na het afnemen van de eerste waxlaag kunt u ervoor kiezen om nog een tweede of zelfs derde waxlaag aan te brengen.

Hoe poets ik het residu van de aangebrachte wax uit?
Gebruik voor het verwijderen van het residu en het uitpoetsen van de lak tot hoogglans een schone microvezeldoek (evt. hoogpolig) om geen krassen te maken. Poets met ronde bewegingen het residu van de wax van de lak af, oefen lichte tot middelmatige druk uit. Werk zo de complete auto af, totdat al het residu van de wax is uitgepoetst en de lak glanst. Vouw regelmatig uw microvezeldoek om zodat u steeds een schone kant gebruikt.

Hoelang houdt de waxlaag zijn bescherming?
Dit is sterk afhankelijk van de staat van de lak, gebruikte wax, weersomstandigheden, gereden kilometers en het wassen en onderhouden van uw autolak. Houd rekening met een aangebrachte waxlaag bij het auto wassen en gebruik geen agressieve producten zoals huishoudelijke reinigers of afwasmiddel.

Hoe onderhoud ik de waxlaag op mijn auto?
Wanneer een waxlaag eenmaal netjes op de autolak is aangebracht, is het raadzaam om deze bij te houden met een detailerspray/speedwax of quick detailer. Hiermee haal je eenvoudig en veilig lichte verontreinigingen van de autolak en geef je de eerder aangebrachte waxlaag een boost. De standtijd zal hierdoor toenemen en ook de glans!

Voorkom te allen tijde dat vogelpoep, bladeren en hars/teer lang op de autolak aanwezig blijven. Ook het bezoek aan de autowasstraat is funest voor aangebrachte waxlagen.

Wat is het verschil tussen een Wax en een Sealant?
Een wax is veelal gemaakt van natuurlijke bestanddelen zoals Carnauba. Een Sealant of Lakverzegeling is een "chemische wax" die in veel gevallen een langere standtijd heeft van een natuurlijke wax. Een sealant geeft een glasachtige en koelere gloed vergeleken met de warmere gloed van een wax met natuurlijke carnauba-bestanddelen.

Kan ik met een wax dat mooie waterafstotende effect bereiken?
Ja. Waxen (en sealants) hebben een sterke waterafstotende werking. Dit zorgt voor de kenmerkende beading (waterdruppels die "op" de lak liggen) en sheeting (water dat in plasjes heel gemakkelijk van de lak afloopt, zonder druppels achter te laten). Hieraan kun je ook zien wanneer de kwaliteit van de waxlaag afneemt, en je de wax moet onderhouden met een detailerspray/speedwax of een nieuwe waxlaag aan moet brengen.